Powered by WebAds

Friday, March 09, 2007

רב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל

Rabbi Zvi Yehuda HaKohen Kook Zt"l passed away 25 years ago during Purim.

Rabbi Hannan Porat has an interesting article about Rav Zvi Yehuda here.

What I found interesting (and never new before) was that Rav Zvi Yehuda was the inspiration behind Yossi Gamzu's famous Hebrew song הכותל.

Apparently, when Rav Zvi Yehuda reached the Kotel only hours after it was liberated, he said "יש לבבות אבנים, ויש אבנים לבבות" (There are hearts of stone and there are stones with heart). This was formulated into the refrain of the song as follows:

הכותל – איזוב ועצבת
הכותל – עופרת ודם
יש אנשים עם לב של אבן
יש אבנים עם לב אדם.
What I never knew before was that there is actually an extra stanza to the song which was never recorded and which is specifically about Rav Zvi Yehuda at the Kotel.

The extra stanza is:
עמד מול הכתל עמנו
הרב הישיש בתפילה.
אמר לי: אשרי שזכינו כולנו,
ושב ונזכר: לא כולם …

עמד בדמעה מתנוצצת
יחיד בין עשרות חיילים
אמר לי: מתחת לחאקי, בעצם,
כולכם כהנים ולווים …
I find this a beautiful and appropriate addition to a beautiful song.

In case you don't know it, here are the lyrics for the song as it is commonly recorded:
הכותל - אזוב ועצבת,
הכותל - עופרת ודם.
יש אנשים עם לב של אבן,
יש אבנים עם לב אדם.

עמדה נערה מול הכותל
שפתיים קרבה וסנטר.
אמרה לי: "תקיעות השופר חזקות הן,
אבל השתיקה עוד יותר..."

אמרה לי: "ציון הר הבית"
שתקה לי: "הגמול והזכות",
ומה שזהר על מצחה בין ערביים
היה ארגמן של מלכות.

הכותל - אזוב ועצבת,
הכותל - עופרת ודם.
יש אנשים עם לב של אבן,
יש אבנים עם לב אדם.

עמד הצנחן מול הכותל,
מכל מחלקתו רק אחד
אמר לי: "למוות אין דמות אך יש קוטר -
תשעה מילימטר בלבד..."

אמר לי: "אינני דומע",
ושב להשפיל מבטים,
"אך סבא שלי, אלוהים היודע,
קבור כאן בהר הזיתים".

הכותל - אזוב ועצבת...

עמדה בשחורים מול הכותל
אמו של אחד מן החי"ר.
אמרה לי: "עיני נערי הדולקות הן
ולא הנרות שבקיר".

אמרה לי: "אינני רושמת
שום פתק לטמון בין סדקיו.
כי מה שנתתי לכותל רק אמש,
גדול ממילים ומכתב".

הכותל - אזוב ועצבת...