Powered by WebAds

Monday, January 16, 2006

Atchalta DeGeula

Many chareidim find it hard to understand how people can conceive of a secular state that has perpetuated many anti-religious acts can possibly be the beginning of our redemption. I would like to give an overview of the way several giants of the past conceived of the redemption process:

I will not get into all the gemaras that describe the days preceding the final redemption geula, you can look into them yourself in Sanhedrin 97-98 and in Sotah 49.

Let start with the Maharal (גבורות השם, פרק י"ח):

כי מלכות ישראל הקדושה שיש לה מדרגה אלוהית פנימית היא צומחת מתוך מלכות בלתי קדושה וכו'.וכן תמצא שהפרי כאשר הוא בלתי נשלם הוא בתוך הקליפה

Because the holy kingdom of Israel that has an inner G-dly level sprouts from within a kingdom without holiness ... Thus you will find that the fruit, when it is incomplete is within the husk.

Also
הארכנו בזה מאד כי הוא דבר גדול מאד, להבין הסיבה למה נתגדל משה רבנו בבית פרעה

We wrote about this at length since this is a very great matter, to understand the reason why Moshe Rabbeinu was raised in the house of Pharaoh.

Also (נצח ישראל, פרק ל"ה - for a similar idea see חידושי אגדות ח"ג עמ' ר"ו-ר"ח):
שקודם שיבוא המשיח ראוי שיהיה נמצא הפסד גמור, כיון שיהיה הויה חדשה כמו עולם חדש. שקודם זה הגיעו ישראל עד עפר, ועתה ירום קרנם עד שמי שמים

Before mashiach comes, it is proper that there will be total loss, since there will be a new existence like a new world. That before this, Israel will descend to [the level of] dust, and now [when mashich comes], they will be raised to the highest heavens.


The Ramchal writes (דעת תבונות, פסקא קע):
שבזמן תקף עקבות משיחא לא יקשה עלינו אם הצדיקים נשפלים השפלה גדולה, ואם בני אדם צועקים ואינם נענים, וכל שאר הדברים שאמרו רז"ל 'בעקבות משיחא חוצפא יסגא' (סוטה מ"ט:). כי כל זה נולד לפי שאין הצדיקים יכולים אפילו בזכותם לתקן הקלקולים ההם, כי השעה גורמת לכך...

In the time of the footsteps of mashiach, it should not be perplexing for us if the righteous are greatly disgraced or if people cry out [in prayer] and are not answered, and all the other things that our sages said 'In the [time of] the footsteps of mashiach, audacity increases' (sotah 49). Because all this is born since even the merit of the righteous is not enough to mend these deficiencies, because the time period causes this.


The Gr"A writes (ביאור הגר"א למגילת אסתר, ע"ד הרמז, פרק א, פסוק ה):
דכל דוחקין דעבדין לישראל בגלותא מקרב פורקנא וכו' ולכן כל הקללות הן לטובתן לקרב הגאולה. ... והענין של החוצפא ההיא כי מעמידין דיין ופרנס שאינו הגון. אבל 'זקנים יעמדו מפני נערים'. מי הכריחן לכך? אלא שגברה החנופה והוא אף בזקנים, ובכולם, גם בגדולי הדור. ואמרו (סוטה מ"א ע"ב) בשעה שהחניפו לאגריפס המלך נתחייבו וכו' כליה

All sufferings that happen to Israel in the exile bring the redemption closer. Thus all the curses are for their benefit to bring the redemption closer. ... And the idea of this audacity [that increases in the days preceding mashiach] is that they establish a judge and ruler that is not just. But that the 'elders stand for the youth'. Who forces them to do this? Rather the sin of flattery increases and this is even for the elders, and in all of them, even the gedolim of the generation. And they said 'the moment they flattered Agripas the king, they became deserving of destruction.'


And (אסתר א' פסוק א'):
כי בכל בריה שבעולם הקליפה קדמה לפרי, כמו יעקב ועשו, ועשו יצא הראשון וכו'. וידו [של יעקב] אוחזת בעקב עשו, כי אף בעוה"ז יטול יעקב [שררה רק] בסופו והוא לימות המשיח, ולכן נקרא 'בעקבות משיחא' עכ"ל.

In every creation in the world, the husk precedes the fruit, like Yaakov and Esav - Esav came out first. And the hand of Yaakov is grasping the heel of Esav, since even in the this world, Yaakov will gain political power only in his end which is for the days of Mashiach, and this is why it is called 'In the footsteps (עקבות) of mashiach'.

There is much more about this in other books. If one is interested you can look up Kol HaTor. Of course Rav Kook wrote extensively on this topic but his hashkafa is outside of the scope of this post. My main point is that the various sins of the state should not get in the way of us seeing it as the beginning of our redemption.